Παρασκευή, 15 Ιουλίου 2011

To internet αλλάζει τον τρόπο που θυμόμαστε

Μια ομάδα αμερικανών ψυχολόγων κατέδειξε ότι οι άνθρωποι συγκρατούν λιγότερο τις πληροφορίες που μπορούν να βρουν εύκολα στον υπολογιστή τους.
 Η μελέτη τους που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Science τροφοδοτεί τον προβληματισμό που έχει αναπτυχθεί σχετικά με την επίδραση του διαδικτύου στον άνθρωπο: Το Ιnternet αλλάζει τον τρόπο που σκεφτόμαστε; Γινόμαστε βλάκες; Πιο έξυπνοι;Το διαδικτύο αποτελεί τύχη ή απειλή για τον άνθρωπο;

Οι μελέτες δείχνουν ότι η μνήμη μας έχει ήδη επηρεαστεί. Όταν βρισκόμαστε αντιμέτωποι με δύσκολες ερωτήσεις, αμέσως σκεφτόμαστε να αναζητήσουμε την απάντηση στο Google. Και όταν μας ζητάνε να αποθηκεύσουμε πληροφορίες σε ένα υπολογιστή, ξεχνάμε γρήγορα αυτό που γράψαμε, αν μας διαβεβαιώσουν ότι το αρχείο Word θα αποθηκευθεί κάπου στο υπολογιστή μας.Εξάλλου συγκρατούμε με μεγάλη ακρίβεια πού βρίσκεται ο φάκελος στον οποίο έχουμε τοποθετήσει την κάθε πληροφορία. Οι τρεις  ερευνητές των πανεπιστημίων Columbia, Harvard και  Wisconsin καταλήγουν στο ίδιο συμπέραsμα: το Internet αλλάζει τον τρόπο που χρησιμοποιούμε τη μνήμη μας.

Αυτά τα συμπεράσματα επαληθεύουν, για τον Εmmanuel Sander του Παν/μίου Paris 8, την παρατήρηση ότι "αντί να συγκρατήσουμε αριθμούς τηλεφώνου απ'έξω, προτιμάμε να θυμόμαστε πού έχουμε βάλει τον τηλεφωνικό κατάλογο. Με τον  internet γίνεται περίπου το ίδιο, αλλά σε μεγαλύτερη κλίμακα". Πρόκειται για μια διαδικασία  της μνήμης, γνωστής με τον όρο «mémoire transactive»

Οι συνέπειες αυτής της ανακάλυψης παραμένουν ασαφείς."Δεν διαθέτουμε ακόμα κανένα πρωτόκολλο για να μετρήσουμε την επίπτωση αυτών των αλλαγών στην ανάπτυξη της σκέψης μας" παρατηρεί ο Emmanuel Sander. Η γνώση δεν είναι μια απλή συσσώρευση γνώσεων, τακτοποιημένων σε συρτάρτια που έχουν εύκολη πρόσβαση. Η νοημοσύνη αφορά την ικανότητα να συσχετίζεις τα γεγονότα μεταξύ τους, να τους δίνεις κάποιο νόημα. "Αν έχετε μεγάλες ικανότητες ανάλυσης, το Internet μπορεί να σας προσφέρει πολλά. Αν όχι, τα δεδομένα θα σας συντρίψουν " σχολιάζει ο ερευνητής.

Τελικά τα συμπεράσματα αυτά  θέτουν μια ερώτηση που επανέρχεται συνεχώς: "οι σημερινές διαδικασίες μάθησης παρέχουν στους μαθητές τα πιο κατάλληλα εργαλεία για να χρησιμοποιήσουν έξυπνα το διαδίκτυο; Η παπαγαλία έχει πια νόημα; Οι επιστήμονες  πάντως δεν συμφωνούν. 

Με τον τρόπο του το  Internet ανέτρεψε τη σχέση μας με τη γνώση. Απομένει να προσδιορίσουμε πώς θα ωφεληθούμε περισσότερο από αυτό για την  εκπαίδευση επερχόμενων γενεών

Πηγή:Le Figaro

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου